logo
 

Op de hoek van de Copernicuslaan en de Christiaan Huygensweg in ’s-Hertogenbosch bevindt zich het winkelcentrum Boschveld. Het pand werd ontworpen door de architect Gerard Holt, die samen met zijn compagnon Bernard Bijvoet onder ander ook de Erebegraafplaats Bloemendaal, de Stadsschouwburg van Nijmegen en het Okura Hotel in Amsterdam vormgaf.

Winkelcentrum Boschveld werd gebouwd in 1955 en was het eerste wijkwinkelcentrum van ’s-Hertogenbosch. Boven het winkelcentrum bevinden zich drie woonlagen met 54 flatwoningen, verdeeld over negen opgangen. De woningen zijn onderverdeeld in verschillende Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) en één van deze verenigingen vatte een aantal jaren geleden het plan op om de entree op te knappen. De bewoners stelden een eisenpakket op en benaderden de andere zes VvE’s om zich aan te sluiten bij de renovatieplannen. Inmiddels zijn twee VvE’s overgegaan tot het uitvoeren van de renovatie.

Van links naar rechts: Corinne van der Heijden, Florence Borgwit, Hans van Oostrum en Jeroen van der Heijden

“Het was echt hoognodig dat hier wat gebeurde,” vertelt Florence Borgwit, één van de bewoners van de flatwoningen. “We hadden veel last van hangjongeren en drugsgebruikers in de portieken. Dus we wilden onze opgang volledig afsluiten. Bovendien was het intercomsysteem verouderd en had het geen camerafunctie.” De VvE’s gingen met elkaar om tafel en stelden samen met Corinne van der Heijden van Boek5 VvE Advies en Beheer hun eisenpakket op. Corinne: “Dat is altijd een hele klus. Geen bewoner is hetzelfde. Iedereen heeft een eigen smaak en een eigen budget, maar uiteindelijk hebben we in goed overleg alle knopen kunnen doorhakken en zijn we tot een mooi eindresultaat gekomen.”

Over sommige wensen waren de bewoners het vrij snel eens, zoals over het te plaatsen deurcommunicatiesysteem. Dat moest en zou BTicino van Legrand Nederland worden. “We zochten een hufterproof systeem met een kleurencamera en dat hebben we gevonden,” aldus bewoner Hans van Oostrum. “De buitenpost heeft een frontplaat die 4 millimeter dik is,” vult Marcel Bonten, Sales Engineer bij Legrand Nederland, aan. “Daarmee is het één van de meest vandalismebestendige systemen binnen ons assortiment.” Hans: “Bovendien wilden we geen losse binnenpost. Dat geeft alleen maar gedoe wanneer mensen gaan verhuizen en dan per ongeluk dat ding meenemen. Daarom hebben we gekozen voor een vaste binnenpost naast de voordeur.”

Nadat alle eisen waren vastgelegd, schakelden de VvE’s Akki Bouwteam in als aannemer en via deze aannemer werd Dijkhuizen Elektrotechniek bij het project betrokken. Marijn van Uden, werkvoorbereider bij Dijkhuizen Elektrotechniek, stond in eerste instantie niet te springen toen hij hoorde dat de keuze voor een deurcommunicatiesysteem op BTicino was gevallen. “We werken, zoals de meeste installateurs, doorgaans met onze eigen leveranciers. Die systemen kennen we en dus kunnen we garantie bieden op de installatie. Ik heb mijn best gedaan om de opdrachtgever op andere gedachten te brengen, maar dat is niet gelukt,” lacht Marijn.

Florence: “De bewoners zijn echt superblij met dit systeem. We hebben nu ook een knop waarmee we alleen het beeld kunnen aanzetten. Als je buiten iets hoort en je weet niet zeker wat er aan de hand is, dan kun je eerst even via de camera kijken voordat je naar beneden gaat.” “Een ander voordeel is dat je zelf kunt kiezen welke informatie je wilt delen met de bezoekers,” vult Hans aan. “Sommige mensen zijn erg gehecht aan hun privacy en willen niet dat hun naam op de display verschijnt.”

Ook de monteurs zijn goed over BTicino te spreken. “Natuurlijk is het in het begin even wennen, maar na een paar installaties kun je er prima mee uit de voeten,” vertelt Jeroen van der Heijden, hoofdmonteur bij Dijkhuizen Elektrotechniek enthousiast. “En wat ook mooi is aan dit systeem,” vult hulpmonteur Joep Lavaleije aan, “voor mensen met een auditieve handicap heeft het een ringleidingfunctie, die het geluid overbrengt naar het gehoorapparaat.”

Marcel en Marijn hebben elkaar regelmatig gesproken in het voortraject. “Marcel had een goed verhaal over het product en over de voordelen ervan voor de bewoners, vervolgt Marijn. “We zijn ermee aan de slag gegaan en ik heb mijn mening volledig herzien. De monteurs werden niet in het diepe gegooid, maar zijn juist heel goed begeleid door Legrand Nederland. Bovendien heb je als installatiebedrijf zelf geen verkoopgesprekken met de eindklant. Dat regelt Legrand Nederland allemaal. Wij doen gewoon waar we goed in zijn. Het opleveren van een betrouwbaar deurcommunicatiesysteem.

BTicino deurcommunicatie biedt diverse opties waardoor u altijd een oplossing vindt die bij u past. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op!