logo
 

Met zuiderse gastvrijheid verwelkomt Diego Nieves ons in zijn zeer aantrekkelijke woning in Welkenraedt, niet ver van de Duitse grens in België. Diego exploiteert een hotel in Luik en daar kent hij installateur Romeo Vignon van, die verzorgt al tien jaar alle E-installaties in zijn hotel. Als productspecialist voor domotica was David Pirson namens Legrand België bij het project betrokken.

“Voor mijn privéwoning wilde ik een systeem dat alle functies die ik voor ogen had aankon en dat tegelijk handig was in het gebruik,” stelt Diego Nieves. “Verschillende gebouwen op het terrein liggen een eind uit elkaar. ‘s Avonds of wanneer ik naar huis ga, wil ik er zeker van zijn dat ik overal alle lampen gedoofd en alarmen aan gezet heb. Eén aan/uitknop voor de hele installatie was het vertrekpunt. Gaandeweg zijn in overleg met Romeo en David allerlei functionaliteiten toegevoegd.”

Dat het door de complexiteit van de installatie een domoticasysteem moest worden, had Romeo Vignon al snel door. “Bepaalde wensen van Diego waren op de gebruikelijke manier nauwelijks of niet realiseerbaar, en een domoticasysteem is sowieso gemakkelijker als je later nog functies en mogelijkheden aan de installatie wilt toevoegen. De flexibiliteit is groot, aangezien de kabels al vanaf de start voorzien waren.”

David Pirson geeft aan dat je de installatie van het domoticasysteem ook als een economische troef moet zien. “Doordat bijna alles, tot en met de televisie en de verwarming aan toe, in het systeem zijn opgenomen, kun je door onderlinge afstemming zeker besparingen realiseren.”

 

De flexibiliteit die herprogrammering toelaat, maakte het mogelijk gaandeweg tijdens de ontwikkeling van het project functies toe te voegen, waaraan bij de start niet was gedacht. Muziek in alle kamers, die overal bedienbaar is en die automatisch in volume verlaagt wanneer iemand zich via de intercom aan de voordeur meldt, is daar een mooi voorbeeld van. 

Diego was verrast door de vele mogelijkheden. “Steeds als ik iets vroeg – Kan dat ook? En dat? En dat? – bleek alles mogelijk te zijn. Ik vergeet nu nooit meer de verlichting uit te doen! Wil ik er in een kamer een paar graden bij of af, dan geef ik enkele tikjes op het touchscreen. Meldt iemand zich aan de voordeur terwijl ik tv aan het kijken ben, dan komt het beeld van de buitenpost op mijn scherm, zodat ik meteen kan reageren... Het zijn maar wat voorbeelden.”

Bepaalde wensen van de aannemer zijn nog niet gerealiseerd, maar ze toevoegen kan probleemloos. Diego wil nog een alarminstallatie rondom het terrein, met vier punten die via lasers met elkaar verbonden zijn, en enkele extra camera’s. “Geen probleem,” zegt Romeo Vignon, “want alles is voorzien en de uitbreiding zal vlot verlopen.”

 

De systeembediening door de gebruiker is bijzonder overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Het touchscreen is zeer intuïtief. Een lange opleiding of een uitgebreide handleiding is dus niet nodig, want alles wijst zichzelf. “Verschillende scenario’s zijn aanklikbaar,” legt David Pirson uit. “Ze staan voor een sfeer die opgewekt wordt door de combinatie van lichtdimming, temperatuuraanpassing en eventueel muziek erbij.” Voor bepaalde handelingen of momenten van de dag (zoals wanneer je het huis verlaat) zijn er vaste scenario’s, die op elk moment aanpasbaar zijn. Iedereen kan de bediening van het huis desgewenst zonder veel uitleg overnemen.

De scenario’s, waarin alle functies van het huis gecombineerd zijn (verlichting, verwarming, rolluiken, alarm, tv, muziek...), zijn uniek op de markt en zijn perfect geïntegreerd in het Axolute schakelmateriaal. Daar komt nog bij dat het hele systeem tevens op afstand via smartphone of tablet perfect bedienbaar is. “De My Home-bustechnologie is open source,” benadrukt David Pirson, “wat de integratie met applicaties op tablets of smartphones vergemakkelijkt. Alles communiceert open met elkaar via het internet. Met een code kun je alle scenario’s vanop afstand starten, stoppen of wijzigen. Die flexibiliteit van ons systeem is eveneens uniek.”

 

Romeo Vignon vindt de installatie van My Home totaal niet moeilijk en de programmering verloopt snel. “Je moet je hoofd er goed bij houden natuurlijk, maar daar is niets tegen,” lacht hij. “Ik werk trouwens al acht jaar uitsluitend met BTicino-materiaal, omdat ik er uiterst tevreden over ben. Bovendien is de ondersteuning vanwege het BTicino team van die aard, dat je als installateur nooit in moeilijkheden komt.” De ontwikkelingen met domotica gaat zo snel, dat in alle merken bij blijven zo goed als onmogelijk is, vindt Romeo. “Ik vertrouw dit product en dit bedrijf, en dus ga ik er vol voor. Een plus is nog dat alles esthetisch mooi afgewerkt is.”

David Pirson valt Romeo bij: “We werken nauw samen met onze klanten. We kennen ons product door en door en dus kunnen we de installateur van zeer dichtbij in zijn werk ondersteunen.”

Het enige puntje van kritiek dat Romeo Vignon ten tijde van dit interview kon bedenken, is dat je voor de verschillende onderdelen van het systeem aparte software nodig had. “De visualisatie is sinds een paar jaar gelijk getrokken, maar de configuratie is per product nog deels anders. Eén softwarepakket zou beter zijn.” David Pirson stelt hem gerust: “Daar zijn we ons van bewust, want we denken mee met onze klant en zo’n geïntegreerd softwarepakket komt eraan!” Inmiddels is dit pakket er, bekijk nu de My Home Suite software.